Blog

Psiholog Cluj: Ana Moldovan

06
Jun

Dependenta de tutun

dependenta de tigari

Ce stim despre fumat?

Cercetatorii au efectuat studii amanuntite privind fumatul in decursul ultimilor 25 de ani. Descoperirile au aratat ca fumatul este una dintre principalele cauze (ce poate fi prevenita) a bolilor cronice, ce provoaca peste 400.000 de victime anual. Cancerul, bolile de inima si de plamani sunt afectiunile care apar cel mai des in randul fumatorilor, dar de asemenea si impotenta, infertilitatea, astmul sau imbatranirea prematura a pielii survin foarte des in randul celor care practica acest obicei.

In ultimul timp subiectul dependentei de tutun este din ce in ce mai discutat, iar aceasta dependenta, sub toate formele ei – fumatul tigarilor, mestecatul tutunului, pipele, trabucurile – poate fi tratata sub indrumarea unui psiholog.
Este cunoscut faptul ca fumatul este un obicei ce se deprinde de cele mai multe ori de la persoanele fumatoare din anturaj si ca provoaca placeri, pe termen scurt, atat la nivel biochimic cat si psihic. Odata deprins, acest obicei nesanatos cu greu poate fi abandonat. Pe langa placerile provocate la nivel biochimic si psihologic, fumatul este folosit pentru a depasi unele momente de stres sau cu incarcatura emotionala si in cadrul petrecerilor, creand senzatia de confort psihic. Odata inceput, fumatul poate fi usor asociat cu obiceiurile de zi cu zi, cum ar fi uitatul la televizor sau verificat mail-ului. Principalele motive pentru care tinerii incep sa fumeze sunt: pentru a se integra intr-un anumit grup social, pentru a arata ca nu sunt timzi sau ca nu le este frica, pentru a parea sofisticati sau la moda, ca semn de protest, din admiratie pentru parinti, rude, idoli care practica acest obicei, pentru a scadea in greutate, ca o metoda de a combate plictiseala sau de a se calma.
Fumatorii sunt diferiti, fiecare avand un alt motiv asociat consumarii tutunului, chiar si gradul de dependenta putand sa difere de la o persoana la alta. O persoana este catalogata dependenta atunci cand isi doreste sa se lase de fumat dar nu reuseste, iar succesul in acest caz este dificil, deoarece in general se formeaza legaturi intre obiceiul de a fuma si anumite lucruri pe care le intreprindem zilnic: servirea cafelei, vorbitul la telefon sau luarea mesei. Renuntarea la fumat implica multi factori, insa cel mai important este ca fumatorul sa gaseasca in alte activitati “beneficiile” de natura psihica pe care le obtine fumand. Pentru a masura dependenta de nicotină se utilizeaza testul Fagerstrom, care contine o serie de intrebari referitoare la comportamentul fumatorului, in urma caruia se poate stabili daca persoana sufera de o dependenta mica, medie sau severa. Procesul de renuntare la fumat este complex, deoarece, din cauza dependentei fizice de nicotina (ce difera de la om la om), abandonarea acestui obicei poate fi dificila. De aceea psihoterapia este foarte importanta, ajutand dependentul sa treaca mai usor prin intregul proces de tratare a dependentei.

Renuntarea la fumat

Ce este cel mai important de stiut este faptul ca de fumat (fiind un comportament care se invata) ne putem dezvata. Cu ajutor specializat realizat prin psihoterapie, dependenta de tutun poate fi combatuta prin adoptarea de noi tipare comportamentale si invatarea altor moduri de a face fata in situatiile in care fumatorul simte nevoia unei tigari. Psihologul incearca sa inlocuiasca dependenta cu alte activitati care ii produc satisfactie pacientului, dar care nu au efectele devastatoare pe care le are fumatul asupra sanatatii. Efectele sevrajului pot exista, manifestandu-se de regula prin dificultati de concentrare, probleme de somn, iritabilitate, dureri de cap, tuse, inflamatii la nivelul gatului, ameteala, insa sunt temporare. Majoritatea dispar intr-un interval de 7 pana la 10 zile. Piatra de incercare in renuntarea la fumat nu o reprezinta insa efectele sevrajului, ci lupta cu pofta si tentatia de a fuma din nou. De aceea este absolut necesar pentru dependenti sa invete si sa aplice noi metode prin care sa faca fata stresului si emotiilor.
In general cei care fumeaza mai putin de un pachet de tigari pe zi, nu fumeaza cand sunt raciti sau bolnavi sau imediat cand se trezesc, nu se considera dependenti de nicotina, insa nu dependenta fizica, ci cea psihica este cea mai dificil de combatut. In cazurile extreme, in care dependenta de fumat e combinata cu alte dependente (de alcool, droguri), cu stari ca anxietatea sau cu depresia, iar persoanele au incercat de mai multe ori sa renunte si nu au reusit, pe langa terapia cognitiv comportamentala poate fi folosita si medicatia antisevragica.
Cea mai raspandita si mai dificil de tratat este dependenta de tutun. Cei mai multi fumatori incearca sa se lase de mai multe ori (media este intre 3 si 5 ori) inainte sa reuseasca sa renunte complet la acest viciu. Procesul poate dura cateva luni sau chiar cativa ani, insa din ce in ce mai multi oameni reusesc sa renunte la acest obicei, deci este posibil de realizat!

Etapele vietii de fumator

1. Experimentarea

Copiii si tinerii incep sa fumeze din diverse motive. Unii dintre ei ajung foarte repede de la faza de a experimenta ceva nou la un consum regulat de tutun, altii insa renunta imediat la acest obicei. Cei tineri nu tin cont, de cele mai multe ori, de avertismentele privitoare la pericolele fumatului (afectarea sanatatii si crearea dependentei), de aceea este important ca societatea sa initieze programe de prevenire a fumatului. Este mai usor sa previi decat sa combati.

2. Fumatul regulat

Persoanele care ajung sa fumeze regulat simt placere si ajung sa creada ca fumatul le face bine, minimalizand riscurile pe care le implica acest obicei. Nu sunt pregatite sa renunte, iar presiunea exterioara (din partea familiei, a prietenilor) nu ii ajuta.

3. Constientizarea pericolelor fumatului si gandul de a renunta

Pentru a se pregati sa renunte, cei mai multi isi fac o lista de motive pro si contra fumatului. Acest procedeu poate fi eficient atata timp cat fumatorul se informeaza si incepe sa constientizeze modul negativ in care aceasta dependenta afecteaza viata lor si pe a celor din jur. Cand reusesc sa gaseasca suficiente motive contra fumatului, aceste persoane sunt pregatite sa inceapa procesul de renuntare.

4. Renuntarea la fumat

Terapia cognitiv comportamentala este indicata in parcurgerea acestui proces , fiind modalitatea cea mai de succes in tratarea dependentei de tutun.

5. Prevenirea recidivelor

Aproximativ 80% dintre fumatori pot renunta pentru o zi . Cea mai dificila perioada o reprezinta insa primele doua saptamani, cand 20-30% dintre cei care vor sa renunte se apuca din nou de fumat. In primele trei luni numarul recidivelor este foarte ridicat. De aceea, este nevoie de un an intreg pentru a considera ca fumatorul a reusit cu adevarat sa invinga dependenta.

In lupta impotriva dependentei, fumatorii au nevoie sa isi inteleaga propriul tipar, iar pentru aceasta este folositor sa raspunda la urmatoarele intrebari:
De ce fumeaza?
Unde fumeaza?
Ce declanseaza dorinta de a fuma?
Dupa identificarea acestor aspecte urmeaza, cu ajutorul terapiei cognitiv comportamentale, incercarea de a intreprinde alte actiuni care sa ii faca sa treaca peste zi fara sa fumeze: relaxarea, discutarea gandurilor referitoare la fumat, sportul, modalitati de a reduce stresul, rezolvarea problemelor emotionale.

Lupta cu dependenta de nicotina este de cele mai multe ori dificila, dar beneficiile nu sunt deloc de neglijat. O persoana care se lasa de fumat inainte de varsta de 50 de ani isi reduce cu 50% riscul de a muri in urmatorii 15 ani, comparativ cu o persoana care continua sa fumeze. Dupa ce te lasi de fumat: ritmul cardiac scade – efectul resimtindu-se in prima jumatate de ora dupa renuntarea la tigari – nivelul monoxidului de carbon din organism revine la normal in 12 ore de la ultima tigara fumata, functionarea plamanilor se imbunatateste semnificativ dupa sase luni, circulatia sanguina se imbunatateste dupa trei luni, riscul de a suferi un atac de cord scade cu 50% in 12 luni, iar riscul de a suferi un accident vascular cerebral redevine acelasi ca al unui nefumator in 5–15 ani.
Sa te lasi de fumat implica munca, invatare si exercitiu. Cea mai eficienta si de succes metoda este terapia cognitiv comportamentala.

Psiholog Ana Moldovan

Psiholog Cluj
Str. Eroilor Nr. 34 Cluj NapocaRO400129 Romania 
 • 0748572834

Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *