Blog

Psiholog Cluj: Ana Moldovan

19
Aug

Discalculia

discalculia-psihoterapie copiiDiscalculia este o tulburare de invatare ce perturba abilitatile de calcul matematic, iar persoanele care prezinta aceasta afectiune au o memorie slaba pentru toate lucrurile ce tin de matematica. Copiii cu discalculie au dificultati in intelegerea conceptului de numar, nu au o intelegere intuitiva si nu pot efectua cu usurinta calcule si operatii matematice.

Discalculia este ca dislexia pentru numere, insa, spre deosebire de aceasta din urma, despre discalculie se stie foarte putin in legatura cu prevalenta, cauzele sau tratamentul ei. Cercetatorii considera ca este o boala congenitala cauzata de functionarea anormala a unei zone specifice ale creierului. Persoanele afectate de aceasta tulburare intampina mari dificultati cu cele mai comune aspecte legate de numere si aritmetica.

Studiile arata ca intre 3% si 6% dintre oameni sufera de discalculie.

 

Discalculia poate afecta si oamenii cu dislexie?

Cercetarile arata ca intre 40 si 50% dintre dislexici nu prezinta semne ca ar dezvolta discalculie, avand rezultate la matematica de acelasi nivel sau chiar cu pana la 10 procente mai bune decat copiii normali. Insa restul de 50-60% dintre cei afectati de dislexie intampina si dificultati la matematica, deoarece, deloc surprinzator, greutatile in decodarea cuvintelor se pot transforma in dificultati in intelegerea notatiilor si a simbolurilor matematice.

Pentru unii dislexici problemele la matematica survin din cauza ca nu pot intelege intrebarile formulate, nu din cauza lipsei abilitatilor matematice.

Astfel, discalculia si dislexia pot aparea independent una fata de cealalta, dar si impreuna, insa, in ambele cazuri, psihologii recomanda ca strategiile de abordare si tratament sa fie independente, aplicate pentru fiecare afectiune in parte.

 

Simptome

Printre simptomele tipice ale discalculiei se numara dificultatile intampinate la:

  • Numarat – copiii cu discalculie reusesc sa invete sa numere cuvintele, insa  nu reusesc sa numere inainte si inapoi, in special in grupuri de cate doua sau trei.
  • Calcule – nu reusesc sa invete si sa retina operatiile, iar chiar si atunci cand reusesc sa dea raspunsul corect sunt nesiguri. De asemenea, lipsindu-le gandirea matematica, chiar daca stiu ca 5+3=8, nu realizeaza ca 3+5=8, sau ca 5+4=9.
  • Numerele cu zerouri – nu relationeaza cuvintele zece, o suta, o mie cu numeralele 10, 100, 1000.
  • Masuri – nu se descurca cu banii, nu reusesc sa spuna ora si de obicei nu inteleg nici concepte ca viteza (km/h) sau temperatura.
  • Orientare – nu au orientare in spatiu (nici notiunile de dreapta si stanga), ceea ce duce la imposibilitatea de a urma instructiuni sau de a se descurca cu harta.

Copiii cu discalculie sunt cei mai vulnerabili atunci cand profesorii aplica metode de predat interactive, deoarece orice intrebare de matematica, chiar si una simpla, adresata in public, va provoca inevitabil jena si frustrare.

 

In cazul adultilor se observa:

  • Capacitate matematica mentala limitata – frica de bani si tranzactii, imposibilitatea de a gandi restul, bacsisul, impozitele, reducerile.
  • Probleme financiare – nu inteleg conceptele de dobanda, randament, credit, debit, in general termenii economici si gandirea lor financiara este pe termen scurt, neavand capacitatea de a vedea in ansamblu.

 

Strategii in abordarea discalculiei

In ciuda dizabilitatilor in intelegerea cifrelor, numerelor, operatiilor si a conceptelor matematice, cei afectati de discalculie sunt inzestrati, de regula, cu abilitati normale sau chiar exceptionale in alte domenii. Profesorii si psihologul trebuie sa ii ajute pe acestia sa gaseasca solutii creative in rezolvarea problemelor, sa ii invete tehnici de ameliorare a randamentului memoriei, sa ii incurajeze sa isi dezvolte abilitatile de vizualizare, reprezentare grafica si organizarea informatiilor.

Cand un copil de 5-7 ani nu este inca pregatit sa invete concepte matematice, parintii vor incerca sa il forteze, insa aceasta abordare va aduce cu sine experiente negative si o atitudine gresita a copilului cu privire la matematica, provocand chiar anxietate. Este foarte important ca parintii si profesorii sa astepte momentul in care copilul este dezvoltat corespunzator pentru a primi si intelege informatii legate de matematica.

 

Factori favorizanti

Ca toate aptitudinile si inclinatia spre matematica poate fi mostenita sau nascuta. Cei foarte “inzestrati la matematica” pot fi impedicati in dezvoltare de o educatie inadecvata, insa niciodata un “intarziat” nu va dobandi competente reale in domeniu, in ciuda instruirii intensive si sistematice.

Pe partea integrarii sociale a celor afectati de discalculie, cercetatorii si psihologii concluzioneaza ca aceasta dizabilitate este acceptata social, competentele matematice fiind privite mai mult ca niste functii de specialitate, decat ca niste indicatii in privinta inteligentei sau a capacitatii de integrare sociala. Astfel ca stigmatizarea si ramificatiile esecului matematic sunt mult mai reduse decat in cazul altor dizabilitati de invatare, ca de exemplu dislexia sau disgrafia.

 

Teste si diagnostic

Nu exista un test specific pentru diagnosticarea discalculiei, insa exista anumite intrebari si exercitii pentru a descoperi potentialul matematic al copilului, independent de abilitatile sale din alte domenii.

Discalculia este o tulburare care necesita diagnostic. Consilierea psihologica cumulata cu sprijinul familiei si al scolii sunt esentiale. Din pacate cercetatorii nu s-au focusat asupra acestei afectiuni, astfel ca informatiile cu privire la cauze si tratament sunt putine. Psihoterapia, combinata cu instruirea matematica, reprezinta cea mai buna solutie pentru cei afectati de discalculie.

Psiholog Ana Moldovan

Psiholog Cluj
Str. Eroilor Nr. 34 Cluj NapocaRO400129 Romania 
 • 0748572834

Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *