Blog

Psiholog Cluj: Ana Moldovan

16
Jul

Disgrafia

disgrafia scris copiiDisgrafia este o tulburare neurologica care afecteaza scrierea. Mai exact, aceasta afectiune determina scrierea schimonosita si incorecta. La copii se observa in momentul in care invata sa scrie si, in ciuda unei instruiri adecvate oferite de parinti sau profesori, nu reusesc sa reproduca formele literelor, lasa prea mult sau prea putin spatiu intre ele sau scriu gresit cuvintele,. Copiii ce sufera de disgrafie pot dezvolta si alte dizabilitati de invatare, insa de cele mai multe ori, cu ajutor psihologic si educational, nu au probleme de adaptare sociala sau academica. Pe langa dificultatile de scriere, disgrafia se caracterizeaza si prin ortografia gresita sau ciudata.

Desi cauzele aparitiei disgrafiei nu sunt cunoscute, la adulti pot aparea in urma unor traume ce afecteaza lobul parietal al creierului, iar disfunctiile sunt cauzate fie de dificultati in aria vizual-spatiala (creierul nu proceseaza corespunzator ceea ce vezi), fie de dificultati de intelegere a limbajului (creierul nu proceseaza corespunzator ceea ce auzi).

 

Semnele disgrafiei

Scrisul urat sau neatentia in scriere nu au nici o legatura cu disgrafia, care este o tulburare de procesare gresita a informatiilor receptate de creier. Semnele care ar trebui sa avertizeze parintii, profesorii sau familia in legatura cu aceasta tulburare difera in functie de varsta .

 

La copii :

  • strangerea exagerata a creionului in mana si pozitia gresita a corpului in scris;
  • evitarea sarcinilor care implica scrisul sau desenatul;
  • dificultati in reproducerea formei literelor;
  • inconsecventa in distantele lasate intre litere sau cuvinte;
  • confundarea literelor mari cu cele mici;
  • incapacitatea de a scrie sau desena pe o linie sau intr-un spatiu delimitat;
  • ajungerea rapida la starea de oboseala in timpul scrisului;

 

La scolari:

  • scris de mana ilizibil;
  • amestecarea scrisului de mana cu cel de tipar;
  • repetarea cu voce tare a cuvintelor inainte de a le scrie;
  • concentrarea execesiva pe actul de a scrie, ce determina neintelegerea continutului textului scris;
  • dificultati de utilizare a vocabularului in scris;
  • omiterea sau scrierea pe jumatate a cuvintelor in propozitii;

 

La adolescenti si adulti:

  • dificultate in scrierea gandurilor pe hartie;
  • dificultati in urmarirea gandurilor deja scrise;
  • dificultati cu structurile sintactice si cu gramatica;
  • mare decalaj intre scriere si intelegere (demonstrat prin vorbire).

 

Exista mai multe modalitati prin care persoanele diagnosticate cu disgrafie pot fi ajutate sa aiba succes. Psihologii considera ca, in general, strategiile de suport se incadreaza in trei categorii principale:

  • Adaptarea – oferirea de alternative la exprimarea scrisa;
  • Modificarea – schimbarea asteptarilor sau a sarcinilor cu scopul de a minimiza si de a evita zona de slabiciune;
  • Remedierea – consilierea psihologica si instruirea scolara in vederea imbunatatirii scrierii;

Fiecare dintre aceste categorii trebuie avute in vedere atunci cand se incepe planificarea metodelor de instruire si de suport pentru o persoana cu disgrafie. Este de ajutor ca sprijinul sa vina atat din partea specialistilor (psihologi, invatatori), cat si din partea celor apropiati. Pentru a gasi cea mai eficienta formula si cel mai bun tip de ajutor, de obicei este necesara parcurgerea unui proces de incercare a mai multor idei.

 

 Metode prin care se pot obtine imbunatatiri in scris

La copii parintii trebuie sa aiba rabdare, sa afiseze o atitudine pozitiva, sa incurajeze practica si sa laude eforturile.

  • Utilizati hartie cu linii proeminente, pentru a determina copilul sa scrie in spatiul dintre acestea;
  • Incercati diferite stilouri, pixuri si creioane pentru a gasi unul confortabil;
  • Jucati-va scriind literele si numerele in aer cu miscari largi ale mainii, pentru a imbunatati memoria formei acestora; de asemenea exersati forma literelor doar cu miscarea degetului;
  • Incurajati tinerea corecta a stiloului in mana, postura dreapta si pozitia corespunzatoare a foii in scris; este important ca aceste lucruri sa se consolidezze la o varsta frageda, avand in vedere ca mai tarziu devine dificila dezvatarea de obiceiurile rele;
  • Utilizati tehnici multi-senzoriale pentru a invata forma literelor;
  • Invatati-l sa scrie la calculator, insa nu elminati scrisul de mana; chiar daca prin tastarea la computer poate sa scrie mai usor, scapand de frustrarea de a fi nevoit sa formeze litere, scrisul de mana este o parte vitala a capacitatii oamenilor de a functiona in lumea de astazi.

In cazul elevilor, parintii si profesorii pot incuraja exercitiile de scriere in conditii lipsite de stres, prin scrierea de scrisori, tinerea unui jurnal, realizarea listelor de cumparaturi, tinerea scorului.

  • Permiterea scrisului cu litere mari sau cu caractere italice (oricare este mai confortabila);
  • Folosirea hartiei milimetrice pentru a mentine coloane si randuri organizate;
  • Acordarea de timp suplimentar pentru lectii si aplicarea de metode creative pentru realizarea acestora ( prin desene sau inregistrarea ideilor pe reportofon);
  • Alternarea concentrarii in temele scrise – pune accentul intai pe claritate si ortografie, apoi pe gramatica si organizarea ideilor in scris;
  • Incurajarea verificarii de greseli citind textul dupa o pauza (este mai usor sa depistezi greselile dupa o pauza);
  • Incurajarea crearii unei liste de verificare a textului – ortografie, claritate, gramatica, sintaxa, inlantuirea ideilor;
  • Gasirea si utilizarea metodelor alternative de evaluare a cunostintelor – rapoarte orale sau proiecte vizuale.

La adolescenti si adulti  pot fi folositoare inregistrarile (cursurilor sau ale sedintelor), in completarea notitelor. In scrierea temelor sau a proiectelor este util sa se foloseasca un plan “pas cu pas”, prin care intrega sarcina sa fie impartita in fragmente.  Este important ca cei din jur sa le ofere un feedback clar si obectiv asupra calitatii muncii lor (de la structura pana la informatiile folosite).

In cazul in care aspectele mecanice ale scrisului de mana raman un obstacol insurmontabil, se recomanda utilizarea tehnologiilor de asistenta (ex: software-ul cu comanda vocala).

 

Tratament

Cele mai importante si eficace metode de lupta cu disgrafia sunt psihoterapia si instruirea educationala. In cazul acestei afectiuni se pot prescrie medicamente pentru tulburari motorii, in vederea controlului mai bun al miscarilor in scris, pentru tulburari de memorie sau pentru alte probleme neurologice. Unii specialisti recomanda chiar utilizarea computerului pentru evitarea problemelor ridicate de scrisul de mana.

Pronosticul de imbunatatire a abilitatilor in scris in cazul disgraficilor este destul de ridicat, in special in cazul celor care au fost diagnosticati devreme si care, pe langa exercitiile de scriere, au urmat terapia psihologica.

Psiholog Ana Moldovan

Psiholog Cluj
Str. Eroilor Nr. 34 Cluj NapocaRO400129 Romania 
 • 0748572834

Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *