Blog

Psiholog Cluj: Ana Moldovan

11
Jul

Dislexia

dislexia psihoterapie psiholog cluj Dislexia este definita ca fiind o tulburare de citire care este produsa de incapacitatea creierului de a recunoaste sau procesa anumite simboluri. Aceasta tulburarea este destul de des intalnita in randul copiilor ce prezinta o inteligenta normala si din aceasta cauza poate ramane nediagnosticata ani la randul, fiind depistata ulterior, in adolescenta. Psihologii considera ca diagnosticarea timpurie a tulburarii duce la obtinerea de rezultate foarte bune in urma tratamentului.

 

Simptome:

Persoana ce sufera de dislexie poate intampina dificultati de rima si separare a sunetelor ce alcatuiesc cuvintele vorbite, caracteristici importante in procesul deslusirii cititului. Abilitatile timpurii de citire ale unui copil se bazeaza pe recunoasterea cuvintelor si implica capacitatea de separare a  sunetelor din cuvinte si potrivirea acestora cu litere sau grupuri de litere.

Simptomele dislexiei pot fi greu de remarcat in perioada premergatoare inscrierii copilului la scoala, dar unele indicii timpurii pot indica problema. De obicei, cand copilul ajunge la varsta scolarizarii, primele semnalmente sunt observate de catre invatator, in special cand copilul incearca sa invete sa citeasca.

 

Simptome in perioada prescolarizarii:

  • Dezvoltarea tarzie a limbajului (vorbitului)
  • Dificultati in a invata noi cuvinte
  • Dificultati privind versificatia

 

Simptome in perioada scolarizarii:

Odata ce copilul ajunge la varsta scolarizarii, simptomele dislexiei sunt mai usor de observat:

  • Nivelul de citire al copilului este mult sub nivelul normal atribuit varstei
  • Aparitia problemelor privind prelucrarea si intelegerea lucrurilor auzite
  • Dificultati in a intelege instructiunile rapide
  • Dificultati in a urmari mai mult de un singur lucru odata
  • Dificultati in a observa ( ocazional in a auzi) asemanari si diferente intre litere sau cuvinte
  • Incapacitatea de a emite pronuntia unui cuvant nefamiliar
  • Incurcarea literelor intre ele ( inversarea ordinii literelor), de exemplu: b cu d – aceasta problema este intalnita la majoritatea copiilor, insa poate fi mai accentuata in randul copiilor dislexici
  • Dificultati in a silabisi
  • Capacitate redusa de a invata o limba straina

 

Simptome in randul adolescentilor si adultilor:

Simptomele dislexiei in randul acestor categorii sunt asemanatoare cu cele ale copiilor, insa psihologii recomanda ca interventiile sa fie facute cat mai devreme pentru obtinerea unui rezultat satisfacator in tratarea acestei tulburari.

  • Dificultati de citire
  • Dificultati in a intelege glumele sau expresiile
  • Citire cu voce tare
  • Dificultati de organizare a timpului
  • Dificultati de rezumare a unor povestiri
  • Dificultati in a invata o limba straina
  • Dificultati de memorare

 

Cauze

Dislexia a fost conectata de anumite gene care controleaza modul in care creierul se dezvolta. Se pare ca este o boala mostenita, ce ruleaza in randul familiei. Persoanele ce sufera de dislexie tind sa fie creative, iar in majoritatea cazurilor isi dezvolta anumite abilitati ce ii ajuta la compensarea dificultatii intelegerii si citirii unor cuvinte sau propozitii. De obicei, persoanele ce sufera de dislexie gasesc metode inedite de rezolvare a problemelor.

 

Complicatii

Dislexia poate sa conduca la anumite dificultati, printre care:

  • Probleme cu invatatul : din cauza ca cititul reprezinta o abilitate de baza in scoala, un copil ce sufera de dislexie are un dezavantaj major pe aproximativ tot parcursul scolar si ar putea sa aiba probleme in a tine pasul cu ceilalti copii.

  • Probleme sociale : lasata netratata, dislexia poate duce, conform psihologilor, la scadera respectului de sine, probleme comportamentale, agresivitate si izolare fata de prieteni, parinti, profesori.

  • Probleme ca adulti : Incapacitatea de a citi sau de a intelege poate impiedica progresul la adevaratul potential si poate avea consecinte pe termen lung privind educatia, viata sociala si financiara.

Copiii ce sufera de dislexie prezinta un risc ridicat de a suferi si de tulburarea hiperkinetica cu deficit de atentie sau ADHD, ce poate provoca dificultati de atentie, hiperactivitate si comportament impulsiv, lucruri ce fac ca dislexia sa fie mai greu de tratat. Psihoterapia este cea mai eficace metoda recomandata in aceste cazuri.

 

 

Teste si diagnostic

Nu exista un test specific pe baza caruia sa se poate diagnostica dislexia, insa existe anumite proceduri ce ajuta la determinarea diagnosticului.

  • Participarea la un set de intrebari: Intrebarile sunt puse pentru a determina cu exactitate modul de dezvoltare a copilului, educatia si istoricul medical.
  • Chestionar: Medicul poate supune copilul, familia sau profesorii unui set de intrebari cu ajutorul carora sa stabileasca abilitatile de citire si limbaj.
  • Evaluare psihologica: Psihologul, prin intermediul intrebarilor, incearca sa determine starea psihologica a copilului si daca problemele sociale, anxietatea sau depresia limiteaza capacitatile mintale ale acestuia.

 

 

Suportul moral si depasirea problemei

In randul copiilor ce sufera de dislexie, sprijinul emotional si moral privind realizarea activitatilor ce nu implica cititul este important si poate fi de forma:

  • Sustinere morala –  problemele legate de citit pot scadea stima de sine a copilului si de aceea trebuie sa-i fie impartasite sentimentele de iubire si apreciere.
  • Acceptarea problemei – ideal ar fi ca parintii sa poate discuta deschis cu copiii si sa le explice despre tulburarea de care sufera. Psihologii sustin ca, cu cat copilul intelege mai mult despre aceasta boala, cu atat va face fata mai usor incercarilor dificile.
  • Dezvoltarea mediului propice de studiu – copilul trebuie sa dispuna de un spatiu curat, bine organizat si timp bine stabilit pentru studiul efectuat acasa.
  • Pastrarea unei relatii stranse cu profesorii de la scoala.

 

Tratament

Nu exista nici o metoda prin care anomaliile cerebrale ce cauzeaza dislexia sa poata fi tratate sau corectate. Aceasta boala nu poate fi combatuta prin medicamentatie, ci doar prin educatie, iar cu cat se intervine mai devreme, cu atat mai bine.

Fiecare persoana dislexica este diferita, astfel ca strategia de abordare si planul de tratament difera de la caz la caz. Rolul psihologului este important in diagnosticarea tulburarii si in stabilirea, impreuna cu profesorii, a unui plan educational individual.

Pentru copiii dislexici rolul parintilor este esential. Cu cat acestia sesizeaza tulburarea mai devreme (la gradinita sau in clasa intai) si apeleaza la ajutor profesionist, cu atat copilul are sanse mai mari de a-si imbunatati cititul si de a reusi sa treaca prin scoala fara probleme.

Psiholog Ana Moldovan

Psiholog Cluj
Str. Eroilor Nr. 34 Cluj NapocaRO400129 Romania 
 • 0748572834

Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *