Blog

Psiholog Cluj: Ana Moldovan

07
Feb

Emotiile: Dusmanul Dietei

Psiholog Cluj Emotiile obstacol in dieta

Atunci cand vorbim despre diete si slabit, majoritatea ne gandim la cum sa mancam mai putin si sa facem mai multe exercitii fizice. Insa rezultatele din psihologie ne sugereaza sa fim atenti la rolul emotiilor noastre pentru a avea succes.

Cea mai frecventa si puternica “bariera” atunci cand vorbim despre slabire sau mentinere a greutatii este “mancatul emotional” (sau “mancatul pe fond de stres”, mancam atunci cand suntem suparati, nelinistiti, ingrijorati, stresati etc.). Am putea spune ca solutia este sa incepem o dieta intr-un moment de “liniste” din viata noastra, cand suntem multumiti de viata noastra, cand nu avem probleme nici in viata personala, nici in cea academica sau profesionala si avem timp si energie sa ne concentram asupra alimentatiei. Insa putem face asta? Putem sa ne izolam intr-un glob magic care sa ne pazeasca si sa ne apere de toate problemele din viata de zi cu zi? Exista un astfel de glob magic?

“Nu pot tine dieta cand sunt stresat/a”, “Trebuie sa mananc asta. Nu ma pot abtine”,  “E prea complicat sa tin dieta”Nu e usor sa slabim si sa ne mentinem greutatea. Deja ne-am obsinuit si stim ca problemele de greutate sunt cauzate de o combinatie a factorilor biologici, emotionali, comportamentali si de mediu. Pana acum eram atenti in special la factorii comportamentali (ce mancam, cat mancam, cate exercitii fizice facem, cum sa ne schimbam stilul de viata etc.) si la cei de mediu (rearanjam bucataria, schimbam vesela, ne alegem cu grija evenimentele sociale la care participam, evitam situatiile “periculoase” pentru dieta noastra). Dar cum facem fata sentimentelor de descurajare atunci cand nu reusim sa slabim, sentimentelor de deprivare si de coplesire cauzate de dieta sau “stresului” cauzat de alte probleme din viata care ne afecteaza alimentatia? Cum facem fata gandurilor suparatoare care ne impiedica sa continuam programul dietei?  Aceste emotii, sentimente si ganduri fac dificil atat procesul de slabire, cat si cel de mentinere a greutatii.

Mai mult de 1300 de psihologi au raspuns unui studiu referitor la modul in care au gestionat, impreuna cu pacientii si clientii lor, provocarile cauzate de greutatea corporala si de slabit. In general, tehnicile de auto-control al comportamentelor si emotiilor referitoare la alimentatie sunt un factor cheie in lupta cu kilogramele. Strategiile folosite cel mai des de catre psihologi sunt intelegerea si gestionarea comportamentelor si emotiilor relationate cu mentinerea greutatii (in 44% dintre cazuri), realizarea unui program alimentar si al exercitiilor fizice (in 43% dintre cazuri), strategii de alegere a alimentelor potrivite in general (in 28% dintre cazuri). (Sursa: American Psychological Association)

Astfel, cea mai buna metoda de a slabi ar trebui sa integreze strategii de control emotional si comportamental impreuna cu un stil de viata care implica un regim alimentar sanatos si exercitii fizice. Psihologul poate ajuta in dieta la identificarea piedicilor, barierelor emotionale si la invatarea si adoptarea unor strategii si abilitati de rezolvare a acestor probleme.

Psiholog Ana Moldovan

Psiholog Cluj
Str. Eroilor Nr. 34 Cluj NapocaRO400129 Romania 
 • 0748572834

Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *