Blog

Psiholog Cluj: Ana Moldovan

01
Mar

Ce este anxietatea sociala?


Psiholog Cluj Anxietate socialaAproape toata lumea devine putin nelinistita sau jenata in fata altor oameni din cand in cand, desi unii dintre noi suntem mai timizi decat altii. Uneori, insa, aceasta neliniste poate fi atat de intensa, incat ne opreste de la a face lucrurile de care ne bucuram si care ne fac placere, sau incepe sa ne creeze probleme in viata de zi cu zi. Daca acest lucru iti suna familiar, acest articol te poate ajuta sa iti faci o idee despre ce e anxietatea sociala. (Ce facem cand avem anxietate sociala?)

 

Termenul de “anxietate sociala” e folosit pentru a descrie sentimente de neliniste si teama care apar ca raspuns la situatiile sociale. Chiar si persoanele cele mai increzatoare pot fi putin nelinistite inaintea unei prezentari sau cand intalnesc persoane necunoscute. Insa in axietatea sociala, aceasta neliniste poate fi atat de coplesitoare, incat simti ca e prea greu sa ii faci fata. De multe ori, aceasta anxietate poate fi coplesitoare atunci cand doar ne gandim la situatiile de acest tip sau ne amintim un eveniment anterior. Uneori, pentru aceste sentimente mai e folosit si termenul de “fobie sociala”.

Poti sa te simti foarte nelinistit sau simti disconfort fie doar in anumite situatii, cum ar fi sa prezinti ceva unui grup de persoane, fie in cele mai multe situatii care implica, in general, si alte persoane.

Te simti nelinistit, anxios in oricare dintre urmatoarele situatii?

  • Cand esti in centrul atentiei
  • Cand intalnesti persoane noi
  • Cand vorbesti cu o autoritate (o persoana care are o anumita autoritate fata de tine)
  • Cand sustii o prezentare sau vorbesti in fata unui grup de persoane
  • Cand esti la o petrecere sau la o reuniune
  • Cand alte persoane te vad si se uita la tine in momentul in care tu faci ceva, cum ar fi sa iti semnezi numele, mananci, bei, vorbesti 

Aceste situatii provoaca frecvent disconfort si neliniste pentru cei care au anxietate sociala. Oricare ar fi situatia in care te simti nelinistit, exista o serie de simptome pe care le poti simti ca raspuns la situatii sociale.

 

Ganduri

Iti faci multe griji referitoare la ce cred ceilalti sau ca ai putea sa faci ceva jenant in fata celorlalti? Poate ca iti doresti cu adevarat ca ceilalti sa te placa si esti ingrijorat de faptul ca ai putea sa “strici totul”. S-ar putea sa te concentrezi pe reactiile celor din jurul tau, intrebandu-te cum arati sau ce cred ei despre tine. Persoanele cu anxietate sociala sunt adesea foarte preocupate de faptul ca ceilalti ar putea sa gandeasca intr-un mod negativ despre ei si sunt deosebit de ingrijorate cu privire la situatiile in care pot fi evaluate, criticate sau jenate.

 

Simptome fizice

Cand te afli sau te gandesti la o situatie sociala e posibil sa apara o serie de reactii fizice. Se poate intampla ca, intr-o zi, cand esti la serviciu sa te roage seful tau sa participi la o sedinta sau intalnire cu niste clienti noi. Nelinistea ta creste si dintr-o data devii foarte agitat: incepe sa iti fie tot mai cald, respiratia ta devine neregulata si greu de controlat, inima iti bate mai repede, te simti ametit si simti nevoia sa inchizi ochii pentru a te putea linisti si controla. Cele mai frecvente reactii fizice in anxietatea sociala sunt urmatoarele:

  • Palpitatii, inima bate mai tare, parca “sare din piept”
  • Transpiratie
  • Tremur si agitatie
  • Senzatie de sufocare
  • Respiratie sacadata, greu de controlat
  • Durere sau presiune la nivelul pieptului
  • Greata
  • Ameteala sau senzatie de lesin
  • Frisoane sau bufeuri, valuri de caldura
  • Amorteala sau furnicaturi
  • Imbujorare
  • Gura si gatul sunt uscate

 

Evitare

E posibil sa fi existat cateva situatii sociale in care ai dorit sa te ascunzi de toata lumea. Ca si consecinta, e posibil sa fi evitat aceste tipuri de situatii din dorinta e a scapa de ele sau sa di simtit o senzatie intensa de neliniste si teama in cele pe care nu le-ai putut evita

 

Pentru foarte multe persoane aceste simptome si senzatii sunt prezente si le afecteaza viata de zi cu zi. De cele mai multe ori, persoanele care vin in cabinetul  psihologic pentru a rezolva aceasta anxietate sociala sunt cele care au o activitate sau un serviciu care implica multe astfel de situatii sociale (intalniri, sedinte, prezentari de proiecte, prezentarea unor produse etc.). Exista insa multe cazuri in care o persoana apeleaza la psiholog pentru alte probleme si isi da seama, impreuna cu psihologul, ca anxietatea lor sociala ii afecteaza mai mult decat credeau atat in viata profesionala, cat si in cea personala (spre exemplu, intalnirile de familie, intalniri cu prietenii, petreceri, evenimente importante din viata – logodna, nunta, botez etc.).

Psiholog Ana Moldovan

Psiholog Cluj
Str. Eroilor Nr. 34 Cluj NapocaRO400129 Romania 
 • 0748572834