Blog

Psiholog Cluj: Ana Moldovan

18
Feb

Ce este panica?

Psiholog Cluj Panica Teama Consiliere atacuri de panicaTulburarea de panica este mai frecventa decat ne putem imagina. Tot mai multe persoane solicita ajutorul psihologului. De cele mai multe ori, persoanele care vin in cabinetul psihologic pentru psihoterapia atacurilor de panica sau a tulburarii de panica sunt trimise de medici si de echipajele serviciului de urgenta. Daca nu e tratata, tlburarea de panica poate insotita de depresie, alte tulburari de anxietate, dependenta de alcool sau droguri si probleme, dificultati semnificative in viata personala, sociala sau profesionala.

 Pentru a intelege panica (Psihologia Panicii), e important sa intelegem frica. Frica e ca un raspuns automat de alarma care se declanseza in momentul in care apare pericolul. Gandeste-te ce s-ar intampla daca un animal periculos s-ar apropia de tine. Majoritatea persoanelor ar avea o atitudine de panica! Aproape oricine ar simti o serie de schimbari la nivelul corpului, cum ar fi batai puternice ale inimii, respiratie accelerata, transpiratie, toate acestea pentru a raspunde pericolului din fata. Acest raspuns de alarma ne va conduce fie spre a fugi pentru vietile noastre, fie sa devenim suficient de “pompati” pentru a ne apara fizic. Acest raspuns de alarma e un mecanism important de supravietuire numit si raspunsul “lupta sau fugi”.

Cu toate acestea, uneori e posibil sa avem acest raspuns de frica in situatii in care nu e pericol – e o alarma falsa care apare cand te astepti cel mai putin. E ca si cum s-ar declansa alarma de fum cand nu e foc. In primul rand, atacul de panica e o alarma falsa.

Multi dintre noi simtim astfel de senzatii moderate atunci cand suntem ingrijorati, insa atacurile de panica sunt mult mai intense. Un atac de panica e de obicei descris ca un val brusc de teama extrema. Unii descriu experienta de panica drept “teroare pura”.

 Simptomele atacului de panica

  • Batai intense ale inimii
  • Transpiratie
  • Tremurat sau agitatie
  • Dificultati de respiratie/respiratie sacadata
  • Senzatie de sufocare
  • Durere in piept, presiune sau disconfort
  • Greata, probleme de stomac sau diaree brusca
  • Ameteala, senzatie de lesin
  • Furnicaturi sau amorteala in anumite parti ale corpului
  • Bufeuri sau frisoane
  • Senzatia ca lucrurile din jur sunt ciudate, ireale
  • Sentiment de desprindere de corp, nefamiliar
  • Ganduri ca iti pierzi controlul sau ca o iei razna
  • Frica de moarte 

Dupa cum vezi in lista de mai sus, multe dintre simptome sunt similare unei situatii cu adevarat periculoase. Un atac de panica poate fi foarte inspaimantator si poti simti o dorinta intensa de a scapa de situatie. Multe dintre aceste simptome par sa indice probleme medicale, astfel ca unii dintre noi solicitam serviciul de urgente.

Caracteristicile atacului de panica

  • Atinge varful rapid – intre 1 si 10 minute
  • Varful intensitatii atacului de panica dureaza aproximativ 5 pana la 10 minute (cu exceptia cazului in care e reaprins constant sau ” se pun paie pe foc”)
  • Atacul de panica initial este de obicei descris ca “venind din senin” si nu e asociat in mod constant cu o anumita situatie, desi, cu timpul, panica poate fi asociata cu situatii specifice
  • Atacul nu e relationat cu efortul fizic marcant
  • Atacurile sunt recurente in timp (reapar)
  • In timpul unui atac, persoana experimenteaza o nevoie puternica de scapa si de a fi in siguranta 

Multi cred ca se pot simti slabiti in timpul unui atac de panica. Insa acest lucru e putin probabil deoarece sistemul psihologic care produce atacul de panica e opusul celui care provoaca lesinul.

Uneori, oamenii au atacuri de panica noaptea, in timp ce dorm. Ei trec din starea de somn in cea de panica. Aceasta poate fi infricosatoare deoarece apare fara un factor declansator evident.

Atacurile de panica pot aparea individual (apare doar atacul de panica) sau in cadrul unei probleme psihologice numita Tulburarea de Panica.  Aceasta se refera la situatia in care o persoana traieste cel putin 4 dintre simptomele descrise mai sus, atacul de panica isi atinge varful in mai putin de 10 minute si persoana simte o teama persistenta fata de posibilitatea de a avea un alt atac de panica sau e ingrijorata de consecintele acestuia. Multi dintre cei care sufera de panica isi modifica stilul de viata si comportamentul pentru a preveni atacurile. Unii sunt atat de afectati de aceasta frica, incat evita orice situatie sau locatie in care ar fi dificil sa primeasca ajutor sau sa scape (spre exemplu, pot evita sa mearga in locuri aglomerate sau, dimpotriva, evita sa ramana singuri).

Psiholog Ana Moldovan

Psiholog Cluj
Str. Eroilor Nr. 34 Cluj NapocaRO400129 Romania 
 • 0748572834

Trackbacks for this post
  1. Psiholog Cluj - Psihologia si Biologia atacului de panica
  2. Psiholog Cluj - Ce facem cand avem anxietate sociala?
  3. Psiholog Cluj - Frica Teama Fobia - Ce este fobia?

Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *