Blog

Psiholog Cluj: Ana Moldovan

18
Feb

Psihologia si biologia panicii

Psiholog Cluj Atacurile de Panica reactii biologice reactii psihologice Cabinet Psihologic ClujAtacurile de panica (Ce este Panica?), elementul cheie in Tulburarea de panica pot fi vazute ca un amestec de reactii biologice, emotionale si psihologice. Raspunsul emotional este frica pura. Mai jos, sunt descrise reactiile biologice si psihologice.

 Reactii biologice 1: Lupta sau Fugi

 Atunci cand exista un pericol real sau atunci cand credem ca exista un pericol, corpul nostru trece printr-o serie de modificari numite si raspunsul “lupta sau fugi”. Practic, corpul nostru e conceput pentru a raspunde fizic atunci cand credem ca exista o amenintare, in cazul in care avem nevoie fie sa fugim, fie sa ramanem pe loc si sa luptam. Cele mai frecvente schimbari sunt:

  • Batai ale inimii mai puternice si mai frecvente – acest lucru permite sangelui si oxigenului sa fie pompat mai repede in corp;
  • Creste ritmul si intensitatea respiratiei – permite corpului sa primeasca mai mult oxigen;
  • Transpiratie – permite organismului sa se raceasca, dar il si face sa fie mai alunecos si mai dificil de prins de catre pradator;
  • Tensiune musculara – pregateste corpul pentru lupta sau fuga; rezultatul poate fi sentimentul subiectiv de tensiune, uneori chiar durere, tremurat si agitatie.

Cand devenim ingrijorati si ne e teama in situatiile in care nu exista un pericol real, corpul nostru porneste o alarma biologica automata. Cu toate acestea, in acest caz, corpul a declansat o alarma falsa, deoarece nu exista nici un pericol care sa ne determine sa luptam sau sa fugim.

Reactii biologice 2:  Respiratie accelerata

 Cand inspiram corpul nostru primeste oxigen, iar cand expiram eliminam dioxidul de carbon. Pentru a functiona eficient, e important sa existe un echilibru intre oxigen si dioxidul de carbon in organism. Cand suntem ingrijorati, nerabdatori, incordati acest echilibru este perturbat deoarece avem tendinta sa hiperventilam – respiratia devine accelerata si determina cresterea cantitatii de aer din plamani. Astfel se formeaza un dezechilibru in organism, pe care acesta il detecteaza si la care raspunde cu o serie de modificari chimice. Aceste modificari produc simptome ca ameteala, stare de confuzie, senzatie de sufocare si lipsa de aer, vedere incetosata (vedem in ceata), creste ritmul batailor inimii, amorteala si furnicaturi la nivelul extremitatilor corpului (spre exemplu, maini, picioare), senzatia de maini umede si tensiune sau rigiditate musculara. Pentru persoanele care sufera de panica, aceste senzatii la nivelul corpului pot fi deranjante si dureroase, deoarece le pot percepe si interpreta ca fiind un semn de atac de cord. Totusi, acestea sunt, in cea mai mare masura, legate de respiratia accelerata si nu de probleme fizice.

Reactii psihologice 1: Ganduri asociate panicii

 Persoanele care se panicheaza observa foarte bine aceste simptome si reactii fizice. Ei isi analizeaza corpul in mod constant pentru a le depista, iar acesta devine un obicei automat. Odata ce au observat aceste simptome, le interpreteaza si le considera drept semne de pericol. Acest lucru ii poate conduce spre a gandi ca este ceva in neregula cu ei, ca isi pierd controlul (sau o iau razna) sau ca se poate sa moara.

Exista o serie de tipuri de ganduri care apar adesea in timpul panicii si atacurilor de panica:

  • Ganduri catastrofice despre senzatiile normale sau de frica ale organismului ( “Inima mea a sarit peste o bataie, nu a batut o data – cu siguranta am un atac de cord. Voi muri”);
  • Supra-aprecierea sansei ca vor avea un atac de panica (“Cu siguranta voi avea un atac de panica daca voi lua autobuzul pentru a merge la munca”);
  • Supra-aprecierea costului de a avea un atac de panica – gandul ca atacul de panica va avea consecinte grave sau foarte negative asupra corpului lor.

 

Reactii psihologice 2: Comportamente care sustin panica

 Cand ne simtim ingrijorati, infricosati sau ne asteptam sa ne simtim astfel, vom actiona, de multe ori, in asa fel incat sa ne controlam teama. Un mod prin care puteam face asta este  sa pastram distanta fata de situatiile in care putem intra in panica. Aceasta modalitate de a ne apara se numeste evitare si poate include:

  • Situatii in care am avut un atac de panica in trecut;
  • Situatii din care ar putea fi greu sa scapam sau in care e dificil sa primim ajutor (cum ar fi spatii publice, transport in comun, centre comerciale etc.);
  • Situatii sau activitati care ar putea duce la senzatii similare – cum ar fi activitatea sau exercitiile fizice, consumul de cafea, sexul, activitati emotionale in care am putea deveni furiosi, nervosi, ingrijorati.

 

Un al doilea tip de raspuns ar fi sa ne comportam diferit sau sa folosim “comportamente de siguranta”. Iata cateva exemple: ne asiguram ca suntem aproape de o cale de evacuare, luam medicamente cu noi, ne asiguram ca suntem aproape de un zid de sustinere, de care sa ne sprijinim. Putem totusi sa folosim si metode mai subtile, cum ar fi incercarea de a ne distrage atentia de la frica citind ceva sau ascultand muzica. Desi aceste metode nu par daunatoare, daca devenim dependenti de aceste comportamente putem deveni mult mai tulburati in timp, in special in momentele si situatiile in care nu le putem folosi.

Psiholog Ana Moldovan

Psiholog Cluj
Str. Eroilor Nr. 34 Cluj NapocaRO400129 Romania 
 • 0748572834

Trackbacks for this post
  1. Psiholog Cluj - Atac de Panica - Ce este Panica
  2. Psiholog Cluj - Frica Teama Fobia - Ce este fobia?
  3. Anxietatea Generalizata Terapie Cognitiv Comportamentala Psihoterapie

Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *