Blog

Psiholog Cluj: Ana Moldovan

04
Mar

Strategii psihologice in anxietatea sociala


Psiholog Cluj Anxietatea Sociala

Daca simti ca ai anxietate sociala (Ce e anxietatea sociala?) si cauti modalitati si strategii care sa iti reduca aceste simptome in situatiile sociale, indicat este sa vorbesti cu un psiholog despre optiunile pe care le ai. Mai jos sunt prezentate cateva strategii psihoterapeutice (cognitiv-comportamentale) pe care le poti lua in considerare.

Aceste strategii implica abordarea celor trei componente care contribuie in mod specific la anxietate in situatiile sociale. Componentele la care ne referim sunt ganduri, reactiile sau simptomele fizice si evitarea situatiilor. In acest mod, psihoterapia cognitiv-comportamentala isi propune ca obiectiv modificarea obiceiurilor care poate s-au dezvoltat sau le-am invatat ca raspuns la situatii sociale.

Reactiile fizice

Este posibil sa fi simtit un numar de reactii fizice ca raspuns la anxietatea sociala (la situatiile sociale in care avem ingrijorari). Acestea ar putea fi respiratie sacadata, palpitatii, transpiratie, tensiune musculara, gura si gatul sunt uscate. Pentru a ajuta corpul sa isi restabileasca o stare de calm si sa reducem simptomele fizice, se pot folosi tehnici de relaxare. Unele persoane folosesc yoga sau meditatia pentru a le ajuta sa se relaxeze. De asemenea, in cabinetul psihologic sunt frecvent invatate si folosite tehnicile de relaxare prin respiratie sau cele de relaxare progresiva a muschilor. Multe persoane sunt surprinse de modul in care respiratia influenteaza simptomele fizice prezente in anxietate in general (fobie, atacuri de panica, frica etc.), dar si de modul in care poate schimba reactiile corpului in aceste situatii. O alta reactie a corpului nostru atunci cand ne este frica, cand suntem stresati sau anxiosi e tensiunea musculara, parte a procesului de pregatire a corpului pentru situatii de pericol. Unele persoane nu isi dau seama ca muschii sunt tensionati, incordati in acele momente, iar altele spun ca sunt tensionate, incordate, au dureri musculare sau se simt extenuate.

Ganduri

Ceea ce ne face pe noi sa simtim sau cum sa ne comportam, nu e intotdeauna situatia in sine sau ceea ce ne spun sau fac ceilalti, ci modul in care percepem ce se intampla; modul in care vedem noi lucrurile, modul in care gandim despre situatie sau despre alte persoane.  Sa luam un exemplu: imagineaza-ti ca esti la o petrecere si faci cunostinta cu cineva. In timp ce vorbesti cu el/ea, nu te priveste direct si se uita des prin incapaere. Cum te-ai simti daca te gandesti “Cat poate fi de nesimtit/a! Nici macar nu se uita la mine cand ii vorbesc! Asa ceva nu se poate!”; sau daca te-ai gandi “Probabil crede ca nu sunt suficient de atragator sau atragatoare. Probabil sunt o persoana neinteresanta si plictisitoare. Nimeni nu vreau sa vorbeasca cu mine!”; dar daca ai gandi in felul urmator “Probabil mai asteapta pe cineva si incepe sa isi faca griji”. Probabil ti-ai dat seama ca ai simtit trei emotii diferite ca rezultat al celor trei tipuri de ganduri. De multe ori, nu ne dam seama de gandurile noastre pentru ca sunt automate si rapide, insa ele sunt acolo si ne afecteaza. Prin indentificarea si analizarea acestor ganduri, iar apoi prin gasirea unor modalitati de a le schimba in ganduri care ajuta, nivelul anxietatii scade treptat in situatiile sociale.

Comportamente

Unul dintre cei mai importanti factori care necesita atentie in anxietatea sociala este evitarea situatiilor care o provoaca. Cu cat eviti aceste situatii, cu atat mai mult vei crede despre tine ca nu le poti face fata. Daca eviti, nu ai sansa sau oportunitate de a face fata sau de a infirma temerile, iar cu timpul, aceste frici pot deveni tot mai puternice. Asta nu inseamna ca trebuie sa te confrunti deodata cu cea mai mare frica a ta. Exista multe modalitati de a te confrunta treptat, pas cu pas, si cu blandete cu aceste situatii. In unele cazuri poate fi foarte important sa participi la anumite intalniri, sedinte sau prezentari si vei fi nevoit sa treci peste frica. Putem transforma activitatea sociala intr-o experienta pozitiva.

 

Psiholog Ana Moldovan

Psiholog Cluj
Str. Eroilor Nr. 34 Cluj NapocaRO400129 Romania 
 • 0748572834

Trackbacks for this post
  1. Ce e Anxietatea sociala - Psiholog Cluj

Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *